maanantai 2. elokuuta 2010

Motorisen oppimisen vaihe

Motorisen oppimisen vaihe on liikkeen toteuttamisen taitotasoa kuvaava liikkeen vaistonvaraisuutta kuvaava termi. Liikkeen oikea tekniikka tulisi opettaa ennen kuin liikkeen oppimista vahvistetaan toistosuorituksilla. (Aalto, Antikainen & Tanskanen 2007, 61–63.)

Liikemalli tulisi ohjata oikeaksi heti liikkeen opettamisen alkuvaiheessa, koska väärästä mallista poisoppiminen on hidasta. Motorisen oppimisen vaiheet ovat (kronologisessa järjestyksessä):
  1. karkeamotorinen vaihe (liikemalli on tietoinen, poikkeamat mallista yleisiä)
  2. hienomotorinen vaihe (liikemalli on tietoinen ja taloudellinen, poikkeamat mallista vähenevät)
  3. automatisoitumisvaihe (liikemalli on tiedostamaton, liike mallin mukainen). (Aalto, Antikainen & Tanskanen 2007, 61–63.)
Jokaisessa harjoituksessa on valmennettavia, jotka ajattelevat liikkeidensä olevan tekniikaltaan täydellisiä. Ohjaajan tulee hienovaraisesti auttaa heitä korjaamaan virheelliset liikkeet. (Aalto, Antikainen & Tanskanen 2007, 62.)

Oppiminen tapahtuu perusasioiden oppimisen jälkeen asioiden välisten vuorovaikutusten ymmärtämisenä ja siitä edelleen taitona soveltaa opittuja asioista. Oppimisprosessin laatu, nopeus ja tuloksellisuus riippuvat henkilökohtaisista ominaisuuksista. (Aalto, Antikainen & Tanskanen 2007, 61.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Aalto, Riku, Antikainen, Sirpa & Tanskanen, Ritva. 2007. Kunto-ohjaajan opas – Hyvästä vieläkin paremmaksi. Saarijärvi: WSOY. ISBN 978-951-0-33354-9.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.