tiistai 31. elokuuta 2010

Organisaation vuorovaikutustila

Organisaation vuorovaikutustila on yhteisön viestintämalli, joka kuvaa henkilöiden tapaa hoitaa vuorovaikutus. Organisaation vuorovaikutustila voi olla syyllistävä, mukautuva, tilanneherkkä tai luova. Luovassa vuorovaikutustilassa tiedonvaihdanta on ajantasaista. (Ranta 2005, 20–26.)

Syyllistävä organisaatio on tapahtumaorientoitunut ja vastaa esiin nouseviin ongelmiin niiden ilmaantuessa. Ongelma henkilöidään syntipukin kannettavaksi tavanomaisilla yhteisöväkivallan keinoilla. Työilmapiiri ja tuloksellisuus ovat syyllistävässä organisaatiossa huonoja. (Ranta 2005, 21–22.)

Mukautuva organisaatio on tapahtumaorientoitunut ja vastaa esiin nouseviin ongelmiin niiden ilmaantuessa. Ongelma ratkaistaan ilman syntipukin etsimistä, mutta uudet menetelmät ja toimintatavat eivät siirry käytettäviksi uusissa vastaavissa ongelmatilanteissa. (Ranta 2005, 23.)

Tilanneherkkä organisaatio on tilanneorientoitunut ja vastaa esiin nouseviin ongelmiin systeemiajattelun keinoin. Aikaisemmasta ongelmanratkaisusta saatu oppi pyritään siirtämään käytettäväksi uusien ongelmatilanteiden ratkaisuun. (Ranta 2005, 24–25.)

Luova organisaatio on innovaatio-orientoitunut ja kehittynyt kommunikaatio pyrkii löytämään uusia toteutettavissa olevia ratkaisuja. Luova organisaatio käyttää systeemiajattelun menetelmiä. (Ranta 2005, 25–26.)

Organisaation osaorganisaatioiden vuorovaikutustila voi vaihdella. Esim. tuotanto-osaston vuorovaikutustilaksi riittää tilanneherkkä vuorovaikutustila. (Ranta 2005, 26.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Ranta, Ritva. 2005. Kehittyvä työyhteisö – Kehittäminen ja uudistuminen ihmisenä ja organisaationa. Jyväskylä: Yrityskirjat. ISBN 952-9660-62-6.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.