”Harjoitusohjauksen tarkoitus on opettaa harjoittelijaa liikkumaan tehokkaasti ja turvallisesti” (mukaillen Aalto, Antikainen & Tanskanen 2007, 64.)Harjoituksen ohjaus on ryhmätilanne, jossa harjoituksen ilmapiiri tulisi pitää suotuisana ja opittavaksi tarkoitettu asia tulisi pystyä siirtämään harjoittelijoiden fyysiseen toimintaan. Ohjaajan tehtävä on antaa tukea harjoituksen suorittajan tekemälle harjoitukselle. (Aalto, Antikainen & Tanskanen 2007, 64.)
Harjoituksen ohjaajan tulisi olla aito ja läsnä harjoitustilanteessa (keskittyminen). Muita harjoituksen ohjaajan henkilökohtaisia edellytyksiä ovat mm. seuraavat asiat (aakkosjärjestyksessä):
- annetaan palautetta tasapuolisesti ja jokaiselle
- ennakoidaan ohjaustilanteen kehittyminen
- huomioidaan harjoittelijat yksilöinä sekä ryhmän jäseninä
- huomioidaan vasta-alkajat yksilöinä sekä ryhmän jäseninä
- hymyillään aidosti (jos ei hymyilytä, ei teeskennellä)
- kehitetään ammattitaitoa
- luodaan innostava ja peloton harjoitushenki ja -ilmapiiri
- nautitaan harjoituksen ohjaamisesta. (Aalto, Antikainen & Tanskanen 2007, 74.)
- harjoitukseen osallistuvien kokemus, kunto ja ikä vaikuttavat harjoituksen sisältöön
- harjoituksen sisältö suunnitellaan etukäteen samoin kuin se, miten sisältö opetetaan
- harjoituksen sisältöön on suunniteltava joustavuutta ja se on voitava tarpeen vaatiessa keskeyttää
- harjoitus valmistellaan aina ennakkoon ja suunnitellaan hyvin
- kysellään tuntemuksia hienovaraisesti ennen harjoitusta, harjoituksen aikana ja harjoituksen jälkeen
- liike harjoitellaan ensin paikallaan ja se jälkeen eri suuntiin liikkuen
- tasoryhmän osaamistaso tulee pitää ilmoitetun mukaisena
- tutustutaan harjoitteleviin ihmisiin harjoitustilanteen kestäessä. (Aalto, Antikainen & Tanskanen 2007, 74.)
- käytetään liikkeen havainnollistamiseen sanallista ja kehon viestintää toisiaan tukevasti
- käytetään mielikuvia
- liike harjoitellaan ensin paikallaan ja se jälkeen eri suuntiin liikkuen
- liikesarjan taustalla käytettävän musiikin tulee sopia liikkeeseen ja sitä tulee vaihdella riittävän usein
- liikesarjat opetetaan johdonmukaisesti liike kerrallaan
- ollaan katsekontaktissa ohjattaviin
- vaihdellaan ohjauspaikkaa
- virheelliset liikkeiden opastava korjaaminen suoritetaan välittömästi ja hienotunteisesti
- yllättäviä ja äkkinäisiä suunnanvaihtoja ei käytetä. (Aalto, Antikainen & Tanskanen 2007, 74.)
- harjoituksen alussa kerrotaan lyhyesti harjoituksen sisältö
- harjoitus aloitetaan ja lopetetaan aikataulun mukaan
- käytetään erityyppistä musiikkia
4. luodaan musiikin avulla haluttu tunnelma - siirretään harjoittelija hänen harjoittelutarvettaan ja suoritustasoaan vastaavaan ryhmään. (Aalto, Antikainen & Tanskanen 2007, 74.)
KIRJALLISET LÄHTEET:Aalto, Riku, Antikainen, Sirpa & Tanskanen, Ritva. 2007. Kunto-ohjaajan opas – Hyvästä vieläkin paremmaksi. Saarijärvi: WSOY. ISBN 978-951-0-33354-9.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.