tiistai 31. elokuuta 2010

Ongelman omistaja

Ongelman omistaja on henkilö, joka tuntee tyytymättömyyttä. Eri ongelmatyypit edellyttävät erilaisia vuorovaikutustaitoja. (Ranta 2005, 84–86.)

Ongelman omistajan määrittely auttaa valitsemaan tarkoituksenmukaisen tavan käsitellä ongelmaa. Eri ongelmanomistajatilanteet ovat:
  1. minä olen tyytyväinen ja toinen on tyytyväinen (ei ongelmaa)
  2. minä olen tyytymätön ja toinen on tyytyväinen; ongelman ratkaisutaito ja jämäkkyys
  3. minä olen tyytyväinen ja toinen on tyytymätön; auttamistaito
  4. minä olen tyytymätön ja toinen on tyytymätön; konfliktin ratkaisutaito. (Ranta 2005, 84–86.)
Ongelman omistaja määritellään kysymyksellä: ”Kenellä on ongelma / kuka on tyytymätön?” Toinen henkilö ei yleensä koe olevansa ongelma, vaikka sinun kokemuksesi mukaan hän on ongelma. (Ranta 2005, 84–85.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Ranta, Ritva. 2005. Kehittyvä työyhteisö – Kehittäminen ja uudistuminen ihmisenä ja organisaationa. Jyväskylä: Yrityskirjat. ISBN 952-9660-62-6.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.