maanantai 2. elokuuta 2010

Kuntosaliohjaaja

Kuntosaliohjaaja on kaupallisen palveluntarjoajan asiakaspalveluhenkilö, joka tarjoaa maksaville asiakkaille henkilökohtaisia ohjauspalveluja. Kuntosaliohjaaja on osa kuntosalin käyttökokemusta ja häneltä odotetaan vahvaa itseluottamusta, hienotunteisuutta, motivoituneisuutta ja vaitioloa esiin tulleista yksityisasioista. Kuntosaliohjaaja huolehtii harjoittelun turvallisuudesta ja asiakkaan viihtymisestä harjoituksessa. (Aalto, Antikainen & Tanskanen 2007, 26–27 ja 162–170.)

Kuntosaliohjaaja toimii yrityksen asiakasrajapinnassa edustaen olemuksellaan ja käyttäytymisellään yritystä. Kuntosaliohjaajan tehtäväkuva voi vaihdella ja hänen tulisi olla markkinointi- ja palveluhenkisyyden sekä asiallisen pukeutumisen lisäksi mm. (aakkosjärjestyksessä):
  1. aito, empaattinen, teeskentelemätön ja välittävä
  2. huolehtiva ja huolellinen
  3. kohtelias, helposti lähestyttävä ja ystävällinen
  4. luottamusta herättävä ja luotettava
  5. motivointi- ja kannustustaitoinen
  6. myönteinen, innostava ja innostunut
  7. pätevä taidoiltaan ja tiedoiltaan
  8. soveltamistaitoinen ja harjoitustilan järjestyksestä huolehtiva
  9. uskottava (terveelliset elämäntavat)
  10. vuorovaikutustaidoiltaan selkeä. (Aalto, Antikainen & Tanskanen 2007, 162–170.)
Valmennusohjaaja (Personal trainer) on kuntosaliohjaaja, joka käyttää asiakkaan ohjaukseen runsaasti aikaa. Palveluun käytetty aika on verrannollinen sen hintaan. (Aalto, Antikainen & Tanskanen 2007, 162–170.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Aalto, Riku, Antikainen, Sirpa & Tanskanen, Ritva. 2007. Kunto-ohjaajan opas – Hyvästä vieläkin paremmaksi. Saarijärvi: WSOY. ISBN 978-951-0-33354-9.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.