maanantai 2. elokuuta 2010

Liikkeen oppimistyyli

Liikkeen oppimistyyli on aistikanava, jonka tuottaman tiedon perusteella liike opitaan. Oppiminen on nopeinta kun jokaiselle aistikanavalle annetaan oikeaa ja tarkkaa tietoa liikkeen suorituksesta. Liikkeen oikea tekniikka tulisi opettaa ennen kuin liikkeen oppimista vahvistetaan toistosuorituksilla. (Aalto, Antikainen & Tanskanen 2007, 61–63.)

Liikemalli tulisi ohjata oikeaksi heti liikkeen opettamisen alkuvaiheessa, koska väärästä mallista pois oppiminen on hidasta. Liikkeen oppimistyylit ovat (aakkosjärjestyksessä):
  1. auditiivinen (kuuleminen; tarkka sanallinen kuvaus ja ohjeet)
  2. kinesteettinen (tunteminen; tuntemus oikein suoritetusta liikkeestä)
  3. visuaalinen (näkeminen; puhdas ja tarkka malliliike). (Aalto, Antikainen & Tanskanen 2007, 61–63.)
Jokaisessa harjoituksessa on valmennettavia, jotka ajattelevat liikkeidensä olevan tekniikaltaan täydellisiä. Ohjaajan tulee hienovaraisesti auttaa heitä korjaamaan virheelliset liikkeet. (Aalto, Antikainen & Tanskanen 2007, 62.)

Oppiminen tapahtuu perusasioiden oppimisen jälkeen asioiden välisten vuorovaikutusten ymmärtämisenä ja siitä edelleen taitona soveltaa opittuja asioista. Oppimisprosessin laatu, nopeus ja tuloksellisuus riippuvat henkilökohtaisista ominaisuuksista. (Aalto, Antikainen & Tanskanen 2007, 61.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Aalto, Riku, Antikainen, Sirpa & Tanskanen, Ritva. 2007. Kunto-ohjaajan opas – Hyvästä vieläkin paremmaksi. Saarijärvi: WSOY. ISBN 978-951-0-33354-9.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.