Yrityksen arvo on markkinatilanteessa siitä maksettava hinta, joka on myyjän ja ostajan näkemysten välinen kompromissi. Myyntihinta sisältää taloudellisen riskin jonka hyväksyminen kuuluu liike-elämään. (Karikorpi 2010, 216.)
Aliarvostettujen yritysten ostaminen hinnan nostamistarkoituksessa on eräs ansaintalogiikka. Sama pätee mm. asuntoihin, autoihin jne.
Yrityksen arvolle ei ole yhtä oikeaa arvoa, vaan se riippuu arvioijan arvauksista ja ennustuksista. Viime kädessä myyjä pelkää myyneensä liian halvalla ja ostaja ostaneensa liian kalliilla. Kauppahinnan jälkikäteen suoritettu arvostelu on ajan hukkaa. (Karikorpi 2010, 216.)
KIRJALLISET LÄHTEET:
Karikorpi, Olli. 2010. Raha ratkaisee – Yritystalous tutuksi. Helsinki: Tietosanoma. ISBN 978-951-885-318-6.
tiistai 3. elokuuta 2010
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.