maanantai 2. elokuuta 2010

Luja valmennus

Luja valmennus on valmennuksen ja valmentautumisen tavoite, joka tarkoittaa urheilijan kykyä tehdä itsenäisiä päätöksiä ja kasvaa vastuulliseksi aikuiseksi. Luja valmennus tukee urheilijaa viemättä hänen itsenäisyyttään. Lujan valmennuksen vastakohta on kuriltaan kova valmennus. (Lampinen 1999, 32 ja 81.)
”Pitää olla suunnitelma, jonka suunnassa etenee. Vähänkin voi olla joskus riittävästi” (Lampinen 1999, 84.)

”Joukkueen jäsenet kehittävät toisiaan päivittäin” (mukaillen Lampinen 1999, 108).
Lujan valmennuksen perusta on urheilijakeskeinen valmentaminen. Kilpailumenestyksen saavuttamiseksi tarvitaan mm. selkeä strategia, toimintasuunnitelma ja tavoiteohjelma. Muita valmentamisen osa-alueita ovat asenne, harjoitusolosuhteet ja ongelmanratkaisukykyinen yhtenäinen harjoitusryhmä. (Lampinen 1999, 20.)

Lujaan valmennukseen kuuluu yhteistoiminnallinen oppiminen ja urheilijakeskeinen opetus. Urheilija ohjataan ja opastetaan elämänsä hallintaan yhteistyössä ja vuorovaikutuksessa. Urheilijalle opetetaan normit ja toimintakulttuuri, jossa hän toimii. (Lampinen 1999, 79–81.)

Luja valmennus sisältää harjoituksen minimivaatimukset, jotka on toteutettava, jotta harjoittelu olisi tehokasta. Näinä vaatimuksia voivat olla mm. harjoittelu 2–3 kertaa päivässä tai yli 20 tuntia viikossa, fyysisen kunnon vaatimukset ja riittävä kansainvälinen harjoittelu. (Lampinen 1999, 77.)

Lujan valmennuksen tavoite on nousujohteinen kilpasuorituskyvyn kehittyminen ja henkinen kilpailulujuus. Kilpasuorituskyvyn kehittymättömyyden syyt ovat huono harjoitusohjelma tai harjoitusohjelman heikko toteuttaminen. (Lampinen 1999, 33 ja 62.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Lampinen, Kyösti. 1999. Tie voittajaksi. Jyväskylä: Kustannusosakeyhtiö Ajatus. ISBN 951-9440-91-7.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.