perjantai 6. elokuuta 2010

Organisaation kriisiytyminen

Organisaation kriisiytyminen on prosessi, jossa taloudellisesti menestynyt yritys, valtio, yhteiskuntajärjestelmä tms. taantuu. Mikäli organisaatio ei reagoi varoittaviin signaaleihin ja ryhdy riittäviin virheenkäsittelyprosesseihin, organisaation kriisiytymisestä seuraa organisaation toiminnan hiipuminen tai loppuminen. (Collins 2010, 13–24.)
"Mikä tahansa organisaatio voi kaatua. Useimmat myös kaatuvat" (Collins 2010, 21.)
Hyvän organisaation ja keskinkertaisen organisaation piirteet erottavat menestyvät epäonnistuneista. Organisaation kriisiytymisen vaiheet ovat (kronologisessa järjestyksessä, suuntaa-antava malli):
  1. menestys
  2. menestysylimielisyys
  3. ahnehtiminen
  4. tuhon merkkien kieltäminen
  5. epätoiset ratkaisukeinot
  6. virheiden kumuloituminen ja tuho. (Collins 2010, 25–38.)
Organisaation kriisiytymisvaiheet voivat olla päällekkäisiä, osa vaiheista voi puuttua ja vaiheiden kestolle ei ole tiettyä aikaa. Organisaation toiminnan elpyminen voidaan saada aikaan kurinalaisilla johtamiskäytännöillä. (Collins 2010, 25–38.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Collins, Jim. 2010. Parhaasta pohjalle vai vahvana eteenpäin. Suomentanut Mauri Laukkanen (englanninkielinen alkuteos How the Mighty Fall: and Why Some Companies Never Give In 2009). Hämeenlinna: Talemtum. ISBN 978-952-14-1527-2. Saatavuus OAMK Liiketalouden yksikön kirjasto.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.