"Huuda, kunhan et mulle huuda" (pjo).Sosiaalinen vuorovaikutus ja arvostavan palautteen antaminen perustuu sosiaalisissa suhteissa toimivien henkilöiden väliseen luottamukseen ja ihmisarvon kunnioitukseen. Ihmisten viestinnän piilomerkitykset (sanattomat viestit) vaikuttavat suuresti henkilön ilmaisemaan kunnioitukseen toista kohtaan. (Viljamaa 2005, 25.)
"Toistenne kunnioittamisessa kilpailkaa" (ei lähdetietoja).
"Tottelija ei ajattele" (Viljamaa 2005, 27.)Arvostava palaute perustuu palautetta antavan henkilön myönteiseen kuvaan muista ihmisistä. Arvostavan palautteen tarkoituksen ei ole oman valta-aseman vahvistaminen (johtailu). (Viljamaa 2005, 26-27.)
Arvostavassa (korjaavassa) palautteessa säilytetään palautteen kohteen itsearvostus. Muita arvostavan (korjaavan) palautteen periaatteet ovat (aakkosjärjestyksessä):
- annetaan palaute kahdenkesken
- annetaan palautetta vastaanottajan vastaanottokyvyn mukaan
- annetaan toteutettavissa oleva ratkaisutapa
- keskitytään asiaan (henkilön ominaisuuksiin)
- keskitytään tulevaisuuteen
- puhutaan omista tuntemuksista
- muistetaan, että palautetilanne on oppimistilanne. (Viljamaa 2005, 27.)
KIRJALLISET LÄHTEET:
Viljamaa, Janne (toim.) 2005. Näin palaute menee perille. Kotilääkäri-lehti 1 (ei vuosikertatietoa, 25-27). Forssa: Yhtyneet Kuvalehdet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.