keskiviikko 15. syyskuuta 2010

Koira korkeassa koulussa: Projektiajattelu

Projektiajattelu on projekteissä käytettävä tapa jäsentää mm. suoritettavan tehtävän vaihejako, aikataulutus ja seurantamenetelmät. Korkeakouluopiskelu ei poikkea sovellettavan projektiajattelun suhteen muista projekteista. (lähdetiedot lisätään myöhemmin.)

"Puhuttaessa akateemisesta vapaudesta, ne [tässä: Oulun yliopiston opiskelijat] unohtavat vapauteen väistämättä liittyvän vastuun" (15.9.2010 paidaton juoksija oulu).

"Miten opiskelu myöhästyy vuoden? Päivä kerrallaan" (ei lähdetietoja).

"Mikään ei ole niin raskas, tehoton ja turhauttava kuin huonosti johdettu projekti" (ei lähdetietoja).

Opiskeluprojekti suurimmat riskit muodostavat projektin pitkä kesto (5 vuotta) ja opiskelija itse (henkilöstöriski, mm. innostuneisuuden puute). Keskimääräisen riskin muodostavat taloudelliset resurssit. (lähdetiedot lisätään myöhemmin.)

Opiskeluprojektin tärkeimmät hallintakeinot ovat tehtävälista (HOPS) ja tehtävälistan aikataulutus GATT-kaaviolla. Opiskelun läpimenoajan kannalta tärkein on tasavauhtinen harjoittelu ja palauttavat jaksot, mikäli ylirasitusta ilmenee. (lähdetiedot lisätään myöhemmin.)

Mikäli yliopisto-opinnoissa ensimmäisen lukuvuoden aikana suoritettujen opintojen määrä jää alle 40 opintopisteen (normi 60 op), opiskelija ei tule valmistumaan milloinkaan. Opiskelijoita, jotka opiskelevat normiajan jälkeen (5 vuotta), kutsutaan n:n vuoden opiskelijoiksi. (lähdetiedot lisätään myöhemmin.)

Opiskeluprojektin riskien poistamisessa tärkein tekijä on yhteisöllinen opiskelu ja 8 tunnin opiskelu työpäivinä (säännöllinen elämä). Yhteisöllinen opiskelu edellyttää innovatiivisen opiskeluilmapiirin synnyttämistä. Kunkin opiskelijan on lyödettävä itselleen sopiva työtapa. (lähdetiedot lisätään myöhemmin.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Lisätään myöhemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.